Bloggers boodschappen Blogtacular

7 Blogtacular-boodschappen voor bloggers

wie is je doelgroepWij houden ons vak bij door af een toe een inspirerend evenement te bezoeken. Zo zaten we begin van de zomer op het Londense Blogtacular, een sprekersdag voor creatieve bloggers van over de hele wereld. Tijdens de sessies luisterden we met gespitste oren naar alles wat tussen de regels door over blogstrategie werd gezegd. We sprokkelden 7 boodschappen voor bloggers bij elkaar.

  1. De groei van een blog kost tijd en een lange adem. Grace Bonney van Designsponge begon eind 2004 met bloggen, heel 1.0, als tijdverdrijf tijdens haar ‘lunchbreak’, gewoon ‘omdat ze het leuk vond’. Haar blog werd pas booming in 2009. Dat is dus VIJF jaar werken en schrijven. Inmiddels is ze een gevierd spreker, radiomaker, bezig met een eigen productenlijn, kortom, is haar blog en alles daaromheen een commercieel succes.
    Boodschap: begin met een onderwerp dat je van nature ontzettend leuk of belangrijk vindt, en heb een lange adem als je verlangt naar succes.
  1. Een blog is als het leven: een pad vol hindernissen. Grace Bonney liep na enkele jaren tegen een flinke Blogger Burnout aan, wat ikzelf de BlogDip noem: het moment dat je afhaakt. Haar advies is: de wereld verandert, techniek verandert, sociale media veranderen. Verander mee. Dat is de enige manier om met je blog door te kunnen.
    Boodschap: zet door, ook al zie je het niet meer zitten. Verzin wat geks of probeer iets nieuws om jezelf weer aan de praat te krijgen. En focus. Zie de volgende boodschappen.
  1. In veel sessies kwam het doelgroepdenken naar voren: wie is je doelgroep, wie zijn je True Readers? “Create a tribe, the right tribe”, zei Allison Sadler van The People Shop.
    Boodschap: bedenk tot welke ‘stam’ jouw publiek hoort. En wat die stam van jou wil weten.
  1. Vervolgens laaide de kwestie over onderwerpkeuze en focus weer op: iedereen heeft z’n eigen informatiewinkel op internet. Wat ‘verkoop’ jij daar precies? En wie wil dat hebben? > je tribe En jij bent uniek. Dus schrijft anders over taarten bakken dan je buurvrouw. Daaraan voegde iemand nog enigszins mierzoet toe: “There’s room to fit anyone and all of us. There is no one thing, you are more. We are all producers of something.” (Applaus en gejoel uit de zaal).
    Boodschap: bepaal goed over welk thema jij het hebt. Waar jij van bent. Hint: promoot wat je tof vindt. Dan heb je tot in de eeuwigheid qua onderwerpen nooit een tekort.
  1. Doordenkertjes waren de gedachtegangen over de sfeer van een blog. Een van de sprekers, Leona Thrift-ola, heeft vijf kenmerken waar zij en haar blog voor staan, benoemd in een checklist. Daar moeten alle uitingen aan voldoen. De redactie van Mollie Makes heeft een lijst opgesteld van woorden die juist Niet en Nooit meer mogen voorkomen in hun artikelen. Hier lees je daarover meer.
    Boodschap: zorg dat je blog ‘over all’ eenzelfde sfeer in beeld, taal en gevoel uitstraalt. Een eigen ‘huisstijl’ dus.
  1. Grace Bonney kwam met een indrukwekkende sheet met haar planning voor blogs en sociale media. Ik doe het haar niet na, maar ik ben dan ook geen dag-en-nacht-blogger.
    Boodschap: plan, plan, plan. Maar: post ook spontaan tussendoor realtime. Wat weer aansluit op de laatste boodschap:
  1. Allison Sadler kwam met een mooie hekkensluiter voor wat betreft de sociale kant van bloggen en de media eromheen: “Show your followers some love, they speak to you, so speak back.”
    Boodschap: wie goed doet, goed ontmoet, dus: wil je zelf gevolgd worden en dat mensen, bedrijven, organisaties, merken op je reageren, doe dat dan ook zelf. Sociale media zijn sociale media. Denk aan het moment dat je op straat goedgemutst een voorbijganger groet en die zegt ijskoud niets terug. Is altijd een gek gevoel toch?

Dit blogartikel verscheen eerder op www.katcom.nl

De foto bij dit artikel is van Piers MacDonald thanks to Mollie Makes