Instagram

Checklist: is Instagram wat voor jouw business?

Bekentenis… ik ben verslaafd aan Instagram, en dat al meer dan een jaar. Ik vind het een fascinerend en inspirerend medium. Ik neem je even mee in mijn Instagram-enthousiasme, omdat ik denk dat iedereen met business iets aan het medium kan hebben. Lees en doe ‘de check’.

Ik begon met Instagram uit beroepsmatige interesse. Want ik wilde als sociale media-liefhebber natuurlijk graag weten hoe dit tamelijk nieuwe medium in elkaar steekt om er over te kunnen adviseren. Dus startte ik een pagina over mijn tuin: @Dailygreenspiration. Ik wist namelijk zo gauw geen ander onderwerp waarover ik beeld kon brengen. Een dahlia of framboos was snel gefotografeerd en online gezet.

Allemaal kort

Al gauw kreeg ik volgers. Andere hobby-tuiniers, een v-tuinman uit Engeland, moestuingekken uit Australië en Dallas, guerilla-gardeners uit New York, verdienstelijk bloemenfotografen van de Betuwe en Veluwe en enthousiaste groenliefhebsters uit Nepal en Japan. En wat een lol had ik met ze. En heb ik nog! Zo is er een vast kliekje ontstaan dat met elkaar communiceert via likes, shares en comments. Ook komen er nieuwe mensen bij. En ik heb inmiddels een fantastisch oog voor stedelijk groen ontwikkeld en bedenk groene excursies om geschikte foto’s te maken, want mijn tuin is allang niet meer toereikend. Ik weet nu heel wat meer van tuinieren en planten. Instagram maakt je dus ook nog eens slimmer 🙂

En daarom houd ik dit vol en blijft het me fascineren. Maar ook vanwege het praktische aspect van ‘IG’: het gaat allemaal kort en rap. Instagram is: verzorgde foto plaatsen, kort stukkie tekst erbij, handige en logische hashtags kiezen, locatie invoegen, eventueel een persoon taggen. Daarna kijken wie er reageert en daar mee converseren, als je zin hebt. En: lekker plaatjes scrollen, liken en becommentariëren (een emoticon voldoet al) wat je aanspreekt.

Eigen mores

Dat lijkt dus heel simpel, en dat is het in feite ook, maar… Instagram heeft weer een heel eigen sociale mores dan Facebook, Twitter of Linkedin. Al doende ontdek je dat, ook door goed te bestuderen wat anderen doen en laten.

Wat is er mooi aan Instagram?

  • het gaat om fraaie plaatjes plaatsen en bekijken
  • je hoeft geen ellenlange blogs te plaatsen, je kunt elke foto+tekst zien als een ‘micro-blog’
  • het gaat om snelle interactie met mensen die je in eerste instantie niet kent, maar die wel eenzelfde interesse delen
  • je kunt in korte tijd volgers meenemen in een verhaal, je visie op een onderwerp, en/of introduceren bij jouw interesse of expertise
  • je kunt volgers of passanten interesseren voor je producten en diensten (ik kocht geïnspireerd door Instagram-plaatjes al een sjaal, ketting en tickets, plus ik bezocht winkels, steden, attracties, tuinen en horeca)
  • je doet een dijk aan (business) inspiratie op als je verschillende mensen volgt die of hetzelfde doen als jij, of die iets doen met wat jouw interesse heeft (auto’s/mode/recepten/reizen/knutselen/wonen)
  • het medium is nog voortdurend in ontwikkeling, dus elke maand komt er een nieuwe functie bij – de afgelopen tijd is er video, live-video en een slideshow-functie bijgekomen

Ondernemers op Instagram

Maar het interessantste – vind ik als contentmarketeer – is de creatieve manier waarop uiteenlopende ondernemers het medium gebruiken. Van ontwerpers, coaches, sprekers, cateraars, fotografen, workshoppers, keramisten, bedrijfsadviseurs en illustratoren, tot grote en kleine bedrijven: velen hebben hun weg op Instagram gevonden en als je hun aanpak volgt, tref je genoeg inspiratie voor je eigen business.

Inmiddels heb ik honderden accounts bekeken. Wat een prachtige foto’s en originele content maken mensen met hun smartphone of digitale camera! Ik laat ze tijdens onze masterclass zien om deelnemers te tonen wat de mogelijkheden zijn, die ook zij zelf kunnen benutten.

Checklist: is Instagram iets voor jouw onderneming?

A. Je voldoet aan de enige voorwaarde: je bent een beetje ‘smart’ met je ‘phone’, of bent van plan dat te worden.

B. Antwoord ja of nee op de volgende stellingen:

  • je houdt van beeld (foto, illustratie, mooi vormgegeven tekst)
  • je publiek of klanten houden van beeld
  • je houdt van korte teksten
  • je wilt je netwerk uitbreiden, zelfs wereldwijd
  • je wilt inspiratie opdoen op je vakgebied
  • je bent thuis in een zeer gespecialiseerd onderwerp waar je meer aandacht voor wilt
  • je wilt onbekenden bereiken die jou absoluut zouden moeten vinden, zelfs wereldwijd
  • je hebt wat te verkopen, een dienst of product
  • je hebt anderen wat te vertellen of te tonen

Roep je meer dan 1 keer ja! bij een van bovenstaande regels, dan ben je geschikt om te gaan Instagrammen!

Instagram Start Tips

Ga voor een testperiode

Ben je nog niet (echt) begonnen; probeer Instagram eens uit, bijvoorbeeld met een maandje ‘proef’. Bedenk een haalbaar en overzichtelijk plan (wat wil je in 1 maand laten zien) en probeer dan elke dag wat te plaatsen in een logische volgorde. Kijk eens wat er gebeurt. Loer ondertussen vooral op hoe anderen het aanpakken en kopieer wat je bevalt.

Ga voor de ‘Ultra Basiskeuze’

Maak een account aan voor je bedrijfsnaam, vul het deze ‘bio’ volledig (!) in en plaats minimaal 6 relevante, representatieve foto’s. Dan ben je in elk geval vindbaar en acceptabel zichtbaar voor als mensen je op Instagram gaan opzoeken.

Meer weten?

Instagram Inspiratiedag