andermans werk

Maak werk van andermans werk

Bloggen hoeft niet zo moeilijk te wezen. Er is een vorm voor luie bloggers. Die maken zich er makkelijk vanaf met andermans werk en noemen dat curated content. Simpel uitgelegd is dat: door een kenner ‘goed’ bevonden informatie. Blendle doet het, Flipboard doet het, Linda doet het: videootjes en artikelen van anderen beoordelen als interessant voor hun doelgroep en vervolgens herplaatsen in een bepaalde context.

Een curator is een marketingterm die is overgenomen uit de kunstwereld. Het is iemand die:

  1. speciaal voor zijn publiek iets uitzoekt dat de moeite waard is
  2. binnen een bepaalde context/thema/invalshoek
  3. die extra duiding geeft over deze verzameling

Van Dale (online) omschrijft de functie als volgt: ‘iem. die voor anderen relevante informatie selecteert en overzichtelijk bij elkaar zet.’

Dat kan dus iedereen doen op zijn eigen vakgebied. En dat is makkelijk bloggen: je hoeft je eigen hersens niet al te veel te kraken, maar laat vooral anderen het werk doen.

Makkelijk voor moeilijke schrijvers en mensen met weinig tijd

Citaat uit een blog op Mediaweb:

“Wanneer je met regelmaat waardevolle informatie deelt met je volgers, kun je daarmee een indrukwekkende reputatie opbouwen als expert op jouw gebied. En dat zonder zelf ook maar één origineel stuk content te creëren. Dat maakt content curation aantrekkelijk voor mensen die het moeilijk vinden om zelf te schrijven of daarvoor te weinig tijd hebben.”

Ergens tijdens een lezing hoorde ik dat iedereen 16 bronnen volgt waar hij of zij z’n content van betrekt in die tsunami van informatie. Zorg dat je op jouw vakgebied een van die 16 ‘curatoren’ bent voor jouw eigen niche-doelgroep.

Maar hoe pak je dat curatorschap nou aan?

  1. Raadpleeg de juiste interessante bronnen

Abonneer je op een aantal vakinhoudelijke nieuwsbrieven of Youtube-kanalen. Of volg enkele interessante vakgroepen op Linkedin of Facebook. Onderzoeksrapporten van bekende instituten zijn ook een rijke bron, net als jaarverslagen. In de creatieve sector kunnen zelfs pinboards op Pinterest bronnen zijn.

Bekijk ze vanaf nu met een ander oog. Namelijk met dat van de curator.

TIP: Je kunt in een curated blog best ook eens verwijzen naar een eerdere blog die je zelf schreef. Je kunt zelfs in een blog verwijzen naar meerdere blogs, video’s of podcasts die je zelf produceerde. Maar… voortdurend alleen naar eigen content verwijzen, dat staat wat vreemd op den duur. Curated content gaat vooral om wat anderen maakten.

TIP: Verzamel in een curated blog meerdere publicaties, zo wordt het echt een verzameling. Dus liefst minimaal drie.

  1. Vind er wat van

Het is niet de bedoeling om klakkeloos een blog, post of tweet van iemand te delen, omdat je de afzender en de blogtitel aardig vindt.

Het is wél de bedoeling om de moeite te nemen die informatie echt te lezen of bekijken, er wat van te vinden. Liefst deel je informatie die:

  • Jou inspireert
  • Aansluit op jouw visie
  • Aansluit op jouw vakkennis
  • Aansluit op de informatiebehoefte van jouw doelgroep
  • Bewijsvoering vormt voor iets wat jij wilt aantonen (onderzoeken, trends)

Het is goed om je mening te laten horen over wat een ander vindt, maar gebruik curated content vooral om een collectie aan te leggen over onderwerpen die passen bij jouw expertise, visie of kennis.

Het is bij een curated blog niet de bedoeling om op een blog van een ander ‘helemaal los’ te gaan, omdat je het er niet mee eens bent. Dat kun je uiteraard doen, maar dan ben je een commentator en geen curator.

  1. Plaats in een context

Als bepaalde content de moeite waard blijkt, dan plaats jij het in een nieuwe samenhang.

Bijvoorbeeld: ‘De drie interessantste blogs die ik afgelopen maand las over ondernemen’ of de 10 leukste manieren om je caravan te pimpen, of: de vijf meest inspirerende reisbloggers van 2017, of: perfectionisme, wat is daarover bekend?

  1. Laat je bronnen weten dat je ze gebruikt

Het is aardig én handig om degenen naar wiens materiaal je verwijst, te laten weten dat je dit doet. Zo breidt je namelijk ook je netwerk uit. Dat kun je via een mail doen, maar ook door iemand op sociale media te taggen.

Het concept van een curated blog is in feite: dat je werk maakt van andermans werk 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *