Het uitzendschema van The Pool

Oud en Nieuw: over de kenmerken van je doelgroep en hoe ‘less’ soms ‘more’ is

Op 10 december vierden we met de Familie van i het eerste Oud en Nieuw-feestje van het seizoen. Katja en ik vertelden daarbij wat ons in 2015 is opgevallen en hoe we daar in 2016 iets mee kunnen. We zijn nog geen week verder en ik kan mijn verhaal alweer aanvullen (met een mooie illustratie voor Star Wars-fans), maar eigenlijk hadden de twee cases die ik belichtte ongeveer dezelfde kern: verdiep je in je doelgroep. En hoe je dat kunt doen door taal en timing.

Taal: spreek je doelgroep aan zoals zij dat prettig vindt met behulp van MBTI

Beschrijf je doelgroep met Star Wars (via Geekinheels.com)

MBTI meets Star Wars (via Geekinheels.com)

Ik houd van lijstjes. Heldere stappen, lekker beknopt. Maar er zijn ook mensen die liever wat meer context zien bij wat ze lezen en ook die mensen bezoeken mijn site. Als je site gericht is op een breed publiek, kun je zelfs op nog meer punten een onderscheid maken. Zo kun je kijken naar MBTI (Meyers Briggs Type Indicator). Die schaal deelt persoonlijkheden in op basis van een voorkeur voor:

  • Extraversion vs Introversion
  • Sensing vs iNtuition
  • Thinking vs Feeling
  • Judging vs Perceiving

En zo kom je tot een indeling van 16 persoonlijkheidstypes met elk een combinatie van 4 letters. En die types hebben ook hun voorkeur voor bepaald taalgebruik. Bedrijven als Ziggo bedienen op hun servicepagina’s bijvoorbeeld al die types (gegroepeerd in 4 blokken) door lijstjes en knoppen te combineren met meer uitleg over het proces en de status.

Doe de test!

Er bestaan gratis online testjes waarmee je kunt kijken hoe jij scoort. En waarom vraag je niet aan wat trouwe klanten om ook eens zo’n testje te doen? Zo weet je of jouw persoonlijke voorkeuren overeenkomen met die van je doelgroep.

Zeggen de lettercombinaties je niet zo veel? Denk dan eens aan de verschillende personages in The A-team of Sex and the City.  Sinds afgelopen week kun je de uitkomst zelfs koppelen aan Star Wars-karakters!

Timing: wanneer post je wat?

Als je de bezoekers van je site kent, dan weet je ook op welke momenten ze druk zijn of rustig, en aan welke informatie ze dan behoefte hebben. Daar kun je rekening mee houden bij het publiceren van content. Zo zorgt nu.nl dat ’s ochtends om 7 uur de eerste berichten van de dag online staan. Uit analyses bleek immers dat de site rond die tijd massaal wordt bezocht door de doelgroep die meteen nadat ze de wekker uitzet het nieuws checkt. En PostSecret postte vroeger een paar keer per week nieuwe geheimen. Inmiddels verzamelt de site geheimen rond een actueel thema. En die verschijnen elke week op zondag.

Het uitzendschema van The Pool: afgestemd op de doelgroep

Het uitzendschema van The Pool

Een mooi voorbeeld, waarover ik eerder al schreef, is The Pool. Deze Britse site is een nieuws- en lifestyle-platform voor (hoogopgeleide) vrouwen. Er verschijnen meerdere artikelen per dag in categorieën als News & Views, Fashion, Health en People. Maar de timing van al die content is heel precies. Zo precies zelfs, dat er als het ware een uitzendschema is. Op elk moment van de dag wordt er precies 1 artikel uitgelicht. En de lengte van het artikel is afgestemd op het dagritme van de lezers: van snelle kost in de vroege ochtend tot longreads op momenten dat de lezers daar tijd voor hebben.

Betuttelend of handig?

Je zou kunnen stellen dat het nogal betuttelend is om voor de bezoeker te bepalen wat ze wil zien. Maar in drukke tijden is het, zo heb ik zelf ervaren, een uitkomst dat je even niet hoeft te kiezen uit het nieuwsaanbod dat toch al zo overweldigend is. De focus straalt rust uit. En natuurlijk: de site bevat ook navigatie waarmee je andere artikelen kunt vinden als je de tijd hebt ze te lezen. Je wordt alleen niet steeds met die veelheid aan informatie bestookt.

Snelle analyse

Gebruik Google Analytics eens om te kijken op welke momenten het druk is op je site, en hoe lang bezoekers dan gemiddeld blijven hangen. De meeste bezoekers in het weekend? Zorg dan dat je nieuwe content vlak daarvoor plaatst. Zo krijgen die weekendbezoekers steeds actuele informatie te zien. En aan de gemiddelde tijd die bezoekers op je site zijn, kun je zien of ze behoefte hebben aan longreads of ‘bitesize’ informatie.

Vliegende start van 2016

Ik gebruik de kerstvakantie om een globale contentplanning te maken voor 2016. Met aandacht voor taal én timing. Probeer dat ook eens en kijk wat er dan gebeurt (veel moois, zo voorspel ik je) Fijne feestdagen!