social media kiezen

Wees kieskeurig met je social talk

Netwerk“Moet ik nou op social media” is een vraag die ik vaak hoor. Van mij moet je helemaal niks, maar ik zeg: ja. Als jij er niet zit, zitten je concurrenten er wel, dus kies maar. Maar kies goed.

Welke social media kies je?

Steeds minder Nederlanders hebben Twitter op hun mobiele telefoon staan. In absolute aantallen heeft Twitter in een jaar tijd in Nederland ruim 250.000 mobiele gebruikers verloren. Ik sprak vorig jaar een illustrator die resoluut haar account had opgezegd.

Wat toeneemt in gebruik is Instagram en Snapchat. Nog steeds zeer relevant is Facebook. Linkedin is door interessantere content en blogs ook een interessanter zakelijk communicatiemedium geworden.

Waar zit jouw doelgroep?

Op welke social media communiceert je publiek over jouw onderwerp? Ga vooral op die plek actief sociaal wezen. Zoek dat dus goed uit. Hier vast wat onderzoeken op een rijtje die je vast kunt gebruiken als basis.

Onderzoeken bestuderen

a. Social Media Monitor

Zojuist is er een interessant onderzoek gepubliceerd, de Social Media Monitor. Daarin kun je o.a. lezen dat de volgende sociale media scoren in verschillende publieksdoelgroepen:

  • Facebook Gezin (92%), Populair wetenschappelijk (82%) en Opvoeding (80%)
  • Twitter Opinie (57%), Sport (54%) en Reis & Recreatie (34%) – Bij Opinie en Sport is het aandeel van Twitter groter dan het aandeel van Facebook
  • Instagram Home Deco (38%), Culinair (26%), Jongeren (24%) en Mind & Body (21%)
  • Pinterest Home Deco (14%), Vrouwen (9%) en Mind & Body (6%)
  • Google+ is gering en neemt niet toe, maar scoort wel nog in de categorieën Automotive (11%), Home Deco (5%) en Mind & Body (5%)
  • Youtube stijgt sterk en is het grootst bij Automotive (27%) en Jongeren (7%)

Linkedin is in dit onderzoek niet meegenomen als zakelijk medium, maar dat is wel de place to be als je met name B2B actief wilt zijn.

b. Newcom Social Media Landschap in 2017

Newcom heeft net een onderzoek gepubliceerd en vat het ‘social media landschap’ voor dit jaar in deze zeven highlights:

  1. WhatsApp is het grootste platform in 2017, Facebook en YouTube blijven groeien
  2. Instagram stijgt relatief het sterkst en is de top-5 binnengedrongen
  3. Facebook groeit met name onder ouderen, daling van 8% onder jongeren 15-19 jaar in 2017
  4. LinkedIn is niet gegroeid in aantal gebruikers, maar het dagelijks gebruik is iets toegenomen
  5. De daling van Twitter in 2016 heeft niet doorgezet (maar er is ook geen stijging in gebruik)
  6. Instagram en SnapChat blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren
  7. Het gebruik van social media blijft stijgen, maar de zorgen om privacy blijven hoog

Basisstrategie

  • Besluit wie je bent en wat je aan de wereld wilt laten weten. Wat voor INFLUENCER kun jij zijn? Voor welke doelgroep?
  • Kies 1 sociaal medium waar jouw doelgroep vooral zit, neem dat als focus en ben daar voldoende aanwezig.
  • Kies er eventueel nog eentje bij als dat logisch is, of als het je heel erg ligt.
  • Maak op de andere social media een account aan en zet er de benodigde basisinfo op: dan ben je er in elk geval vindbaar.
  • Ga netwerken! Treed live in contact met mensen. Met een klein bedrijf moet je het nog altijd hebben van mond-tot-mondreclame en de gunfactor. Die krijg je nog altijd het beste en het snelste als je mensen recht in de ogen kunt kijken.

Leestips