mobile

Herhaal het mantra ‘mobiel is meester’

smartphone Familie van iZeg na: “Mobiel is Meester. Mobiel is Meester. Mobiel is Meester”

Twee jaar geleden zaten we 29 uur per maand ‘op’ onze smartphone. Inmiddels is dat gemiddeld 40 uur per maand. Dat is inclusief alle kinderen en bejaarden (die er inmiddels ook steeds vaker een hebben). Ik kan je vertellen, ik zit er vele malen meer op. Volgens IBM checken we 150 keer per dag onze smartphone. Volgens een tv-reclame is dat 220 keer. Best wel veel dus.

mobiel 2014 2016

Mobiele zoekopdrachten overstijgen nu het aantal desktop-zoekopdrachten. Dus de eerste interactie vindt via een mobieltje plaats. Mensen bekijken je site dus steeds vaker voor het eerst op hun smartphone of tablet.

Wat betekent dit?

  1. Gebruikers rekenen je erop af. Ik bekeek afgelopen jaar menig website voor verschillende opdrachtgevers en workshopdeelnemers. Ik schrok van het aantal dat nog niet geschikt is voor een smartphone of tablet. Zorg NU ECHT dat je site responsive is. Wuif dat niet weg. Dat betekent dat de tekst zich voegt naar het scherm en dat je niet met je vingers tekst hoeft uit te vergroten of ellenlange zinnen moet afscrollen. Gebruikers zijn niet meer tolerant, ze zijn verwend en haken direct af!
  2. Google rekent je erop af. Sinds april 2015 zorgt hun operatie Mobilegeddon ervoor dat websites die niet geschikt zijn voor smartphones minder hoog scoren in zoekresultaten.

Dus al je communicatie moet ten eerste gestoeld zijn op mobiel gebruik.

Dat betekent dat je er ook met je vormgeving en lettergrootte rekening mee houdt dat alles duidelijk te zien en te lezen is op mobiele schermpjes.

mobiel is meester

Verder lezen over het thema mobiel

Kijk op de volgende sites en blogs voor uitgebreidere informatie. Zo heeft Google een handige tool waarmee je je site gratis online kunt laten testen en je via de mail een testrapport over je prestaties krijgt toegestuurd.